Sunday, November 7, 2010

Bila function sebagai manusia hilang.

“Sesungguhnya apabila Allah ingin membinasakan seorang hamba dicabut darinya perasaan malu, setelah tercabut perasaan malunya tidak akan menimpanya kecuali perkara yang amat dibenci (oleh Allah), setelah itu tercabut pula sifat amanah darinya, setelah tercabut sifat amanah dari dirinya kamu tidak akan mendapatinya kecuali seorang pengkhianat, setelah itu tercabut darinya sifat rahmah, setelah tercabut sifat rahmah darinya kamu tidak akan mendapatinya kecuali seorang yang celaka dan dilaknat (dijauhkan), setelah itu dia tercabut dari simpulan Islam” (hadith riwayat Ibnu Majah).


Waktu baca hadith ni macam tak paham gila. Apsal Allah nak binasakan hambaNya pulak kan? Macam takde pasal pulak tetiba nak binasakan hamba Dia. Macam tak logik kan? So, tanya laa seorang sahabat ni. Macam biasalah, seorang elin ni memang susah siket nak paham benda-benda macam ni. Terima kasih lah dengan sahabat tu sebab bersabar gila terang satu-satu, even kena tunggu sejam jugak laa dia nak dapatkan jawapan tu. Huhu.


Tujuan manusia dicipta adalah untuk menjadi seorang khalifah dan beribadat kepadaNya. Tapi kalau dah manusia tu tak solat, tak puasa, tak beribadat semua, fungsi dia sebagai manusia tu dah takde laa kan? So, buat apa lagi simpan? Huhu.. Sebab tu laa bila manusia dah tak ingat dengan Allah. Dah tak menjalankan tugas dia sebagai seorang khalifah dan dah tak beribadat kepadaNya, dia akan tercenderung buat something tanpa rasa malu. Bila perasaan malu tu dah ditarik oleh Allah, maka dia akan berbuat sesuka hati. Dah tak fikir dosa dan pahala. Tula maksud, Allah membinasakan seorang hamba tu dengan mencabut perasaan malu tu. Bukan Allah saja2 je nak binasa hambaNya lah elin! haihh.. huhu.


Ok, yang tu dah faham. Pastu tetiba terfikir. Kenapa Allah nak binasakan hambaNya terus. Taknak bagi hidayah dulu ke? Hehe. Ini jawapan sahabat.


"Hidayah tu milik Allah. Kita xboleh persoal Allah nak bg ke tak. Apa yang kita boleh buat bila tengok orang freehair, buat maksiat, kalau boleh tegur, kita tegur. Tapi dalam hati kita wajib doakan dia supaya Allah berikan dia dan kita hidayah. Nanti bila jadi macam *tet* ke, *tet* ke, sape2 ke, jangan pandang rendah dengan orang yang rosak. Sebab kita bukan pemilik hati2 tersebut. Kita hanyalah pemerhati dan hati kita juga bukan milik kita. Allah boleh bagi and boleh tarik hidayah Dia sesuka hati. Cuma Allah takkan buat sesuatu tanpa sebab supaya kita tak pening. Kalau Allah tarik hidayah Dia, cuba check diri kita dulu, mana silap."


I'm writing this so that one day i can look back if i forgot your advice. Sorry tak mintak your approval dulu :) 

No comments: